Dagplanning
Voormiddag:
- Procedure Lijn() verbeteren
- Lichtsensoren verplaatsen
- Dubbele inklemming wagentje
- Bevestiging bik
Namiddag:
- Grenzen beperken
- User interface
- Wieltjes plaatsen aan de andere kant van de vaste as (sleep verminderen)
Realisaties
- De kader is op een houten plank gelijmd.
- De lichtsensoren zijn verplaatst.
- Wieltjes geplaatst aan andere kant vaste as
- Er zijn een aantal overbodige blokjes weggehaald van de kader
- In de voormiddag zijn er wieltjes geplaatst aan de onderkant van de
beweegbare as om het wagentje in te klemmen, en is de bik op een andere
manier vastgemaakt.
- Omdat het hele wagentje eerder een opeenstapeling was geworden van allerlei
onderdelen die na elkaar waren gebouwd, is in de namiddag heel het wagentje
uiteen gehaald om een nieuw, verbeterd wagentje te kunnen maken. Er is
nu een nieuwe constructie gevonden voor de bik waarbij enkel nog een verticale
beweging gebeurt, en geen horizontale meer (we gebruiken geen hefbomen
meer).
Gevolg: alles is lichter en kleiner, maar toch nog niet optimaal qua stevigheid.
- Op vlak van het programma: de problemen die er vorige week nog waren
(o.a. met de procedure Lijn) zijn opgelost. De plotter kan nu volgende
figuren tekenen:
- Rechthoek / vierkant
- Lijnen: schuin/horizontaal/verticaal
- Cirkels *
- Ellipsen *
* zijn nog niet met de plotter zelf getest, maar de coördinaten
worden wel correct berekend (dit hebben we met de hand nagegaan door de
berekende coördinaten uit te zetten in een orthogonaal assenstelsel)
Problemen
Het programma naderde tegen de namiddag de geheugenlimiet van 32 KB, terwijl
er toch nog een aantal zaken in het programma moesten inkomen. Helemaal
op het einde is dit toch iets verbeterd door zoveel mogelijk chars en
shorts te gebruiken in plaats van altijd integers. Door de teksten die
naar de gebruiker worden gestuurd zoveel mogelijk in te korten is er ook
nog wat ruimte vrijgekomen.
Resultaat: de .s19-file is van 31,7 KB naar 29,8 KB gekrompen.
Maar: we hebben dit laatste programma nog niet kunnen testen op de Powerbrick.
We moeten nu goed nagaan of de beperkingen opgelegd door het gebruik van
chars en shorts, niet te streng zijn en eventueel in het programma laten
controleren op overflows.
Inzichten
- Alles moet heel licht, zo weinig mogelijk materiaal gebruiken
- Het bouwen: we hadden voor het wagentje te veel apart gewerkt, dus uiteindelijk
4 afzonderlijke stukken op elkaar moeten vastzetten wat zeker niet optimaal
was (zie ook persoonlijke commentaar).
- Iets helemaal uit elkaar halen en vervolgens terug iets ineensteken
is een heel vruchtbare methode om een machine te verbeteren.
- Bij het schrijven van programma’s die uitgevoerd zullen worden
op een computer, is geheugengebruik geen belangrijke factor. Wanneer men
echter programma’s gaat schrijven die op een kleine controller moeten
werken (voor bijvoorbeeld de Powerbrick) moet men hier sterk rekening
mee houden. Het beschikbare geheugen is daar immers vaak heel beperkt.
Persoonlijke commentaar
Claire: Volgens mij hebben we weer te veel apart gewerkt (voor
het wagentje opnieuw te construeren). Ik vond dat we moesten beginnen
bouwen met in ons achterhoofd wat er allemaal op het wagentje bevestigd
moest worden. Maar als we met meerdere personen tegelijk bouwen, betekent
dat dat we zeer veel moeten communiceren. En dat ging niet: iedereen was
weer veel te veel bezig met het optimaliseren van zijn eigen deeltje.
Lieselotte: Eigenlijk zouden we allemaal ons eigen (volledige)
prototype kunnen bouwen, daarna vergelijken en de beste onderdelen van
elk bijeen nemen. Maar we hebben hiervoor niet genoeg materiaal. Momenteel
moeten we onmiddellijk iets afbreken als we iets willen veranderen. Dit
dwingt ons wel eerst goed na te denken.
To do
- Wagentje verstevigen en toch wat optimaliseren
- Cirkel en ellips testen (die nu in theorie kloppen)
- Probleem met geheugen verder bekijken en testen
- Enkele figuren aan het menu toevoegen zoals bijvoorbeeld veelhoeken
- Zorgen dat het wagentje niet buiten de fysische grenzen kan rijden
|